Usługi sąsiedzkie
Wsparcie w postaci usług sąsiedzkich jest zgodne z zasadami określonymi w ustawie z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej oraz uchwale rady gminy w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, w tym usługi sąsiedzkie i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania oraz szczegółowych warunków przyznawania, wymiaru i zakresu usług sąsiedzkich oraz sposobu ich rozliczania. Przyznanie usługi wymaga wydania decyzji administracyjnej.
Usługi sąsiedzkie – na czym polegają?
W ramach usług sąsiedzkich mogą być świadczone:
- Pomoc dotycząca zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych,
- Pomoc dotyczącą opieki higieniczno-pielęgnacyjnej – czynności podstawowe, które nie wymagają specjalistycznego przygotowania,
- Kontakty z otoczeniem – w miarę potrzeb oraz możliwości.
Usługi organizowane są w miejscu zamieszkania osoby wymagającej wsparcia.
Dla kogo przeznaczone są usługi sąsiedzkie?
Z usług sąsiedzkich może skorzystać osoba samotna, która z powodu jej wieku, choroby lub innych powodów wymaga wsparcia innych osób, natomiast nie może go otrzymać.
Zgodnie z przepisami z usług sąsiedzkich mogą korzystać także te osoby, których rodzina, w tym wspólnie niezamieszkujący małżonek, zstępni i wstępni, nie mogą zaoferować takiego wsparcia.
Kto może świadczyć usługi sąsiedzkie?
Świadczeniem usług sąsiedzkich mogą zajmować się osoby, które spełnią poniższe wymagania:
- jest pełnoletnia;
- nie jest członkiem rodziny osoby, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie;
- nie jest oddzielnie zamieszkującym małżonkiem, wstępnym ani zstępnym osoby, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie;
- złożyła organizatorowi usług sąsiedzkich oświadczenie o zdolności pod względem psychofizycznym do świadczenia takich usług;
- zamieszkuje w najbliższej okolicy osoby, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie;
- ukończyła szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy;
- została zaakceptowana przez osobę, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie;
- została zaakceptowana przez organizatora usług sąsiedzkich.
Osoba realizująca usługi sąsiedzkie jest zatrudniania na umowę zlecenie przez Dyrektora Centrum Usług Społecznych w Lubiczu.
Jak ubiegać się o usługi sąsiedzkie?
Udzielenie pomocy w formie usług sąsiedzkich wymaga sporządzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego z osobą potrzebującą wsparcia, ustalenia jej sytuacji rodzinnej i bytowej, podpisania trójstronnego kontraktu oraz wydania decyzji administracyjnej określającej szczegółowe warunki przyznawania usług sąsiedzkich, wymiar i zakres usług sąsiedzkich oraz odpłatność za świadczone usługi.
Stawka za jedną godzinę usług sąsiedzkich wynika z Uchwały NR IV/43/24 Rady Gminy Lubicz. Odpłatność za usługi jest zależna od dochodu uzyskiwanego przez świadczeniobiorcę. Szczegółowe przedziały odpłatności określone zostały w w/w uchwale. Uchwała przewiduje możliwość zmniejszenia lub całkowitego zwolnienia z ponoszenia odpłatności za usługi.
Realizacja usługi zaplanowana jest od lutego 2025 roku.
Usługa realizowana w ramach projektu „Centrum Usług Społecznych w Lubiczu” finansowanego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021- 2027 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Priorytet: 8 Fundusze Europejskie na wsparcie w obszarze rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, Działanie: FEKP.08.24.